تازه ها
پاسخی کوتاه به نقد کتاب «لعن‌های نامقدس»

پاسخی کوتاه به نقد کتاب «لعن‌های نامقدس»

امروز بعضی از دوستان مقاله‌ای را با موضوع نقد کتاب «لعن‌های نامقدّس» برای بنده فرستادند. این مقاله سال گذشته در یکی از فصلنامه‌های نقد کتاب با عنوان «روش نادرست و پیش‌فرض‌های کاذب در لعن‌های نامقدّس» منتشر شده است. البته از همان عنوان ابتدایی آن مشخص بود که این مقاله نقد کتاب «لعن‌های نامقدّس» نیست، بلکه می‌خواهد ضاله بودن این کتاب را اثبات کند تا بلکه مردم آن را نخرند و نخوانند. از این جهت نویسنده مقاله در ادامه با استخدام الفاظ و تعابیر گوناگون به هجمه علیه محتوای کتاب لعن‌های نامقدس و تخریب شخصیت مؤلف آن می‌پردازد و حتی نسخه هدایت‌پذیری بنده را نیز این گونه می‌پیچد: «متأسفانه بنابر برخی شواهد متنی، بعضی از این اشتباهات به نحوی عمدی و با قصد فریب خوانندگان انجام پذیرفته است. این خصیصه نامبارک، حکایت از نقدناپذیری و گردن ننهادن مؤلف به سخن حق دارد»
حقیر که فحش‌های رکیک کوچه‌بازاری بسیاری را به خاطر نوشتن این کتاب شنیده‌ام، این نیش‌ها و کنایه‌های به ظاهر علمی را هم کنار آنها تحمل خواهم کرد. اما درباره محتوایی که وی در ردّ کتاب «لعن‌های نامقدس» بیان داشته، شاید پاسخ دوباره به همه جزئیات آن از حوصله مخاطبین خارج باشد، از این رو حقیر سعی می‌کنم تنها نکات مهم را در این‌رابطه متعرض شوم.
☄1. محتوای این مقاله را نمی‌توان «نقد کتاب» نامید زیرا نقد به معنای «سره از ناسره جدا کردن» و «شناختن محاسن و معایب» است و در نقد باید گزاره‌ها به گونه‌ای ارائه شود که مخاطب بتواند درباره آن اثر به داوری و قضاوت منصفانه بپردازد. این مقاله نه تنها به نقد منصفانه کتاب«لعن‌های نامقدس» نپرداخته بلکه گزاره‌های اصلی آن را هم رد نمی‌کند. از این رو نمی‌توان حتی آن را ردّیه‌ای بر نظریه کتاب «لعن‌های نامقدّس» دانست. زیرا در ردّیه نویسی باید مطالب و نظریه اصلی نویسنده آورده و رد شود ولی چنان که خواهیم گفت وی چنین کاری را نکرده است. بله از جهت کلی وی کوشیده است تا به تخریب چهره کتاب بپردازد و این موضوع ارتباطی با نظریه مطرح شده در کتاب ندارد.
☄2. ایشان رأی و نظرهای باطلی را خصوصا در ارتباط با موضوع وحدت اسلامی، به نویسنده و محتوای کتاب نسبت می‌دهد و سپس با ردّ آنها خود را پیروز میدان تصور می‌کند. در این راستا وی تلاش فراوانی دارد تا بنده را اهل تسامح و گذشت مذهبی جلوه دهد. این در حالی است که اگر تمام محتوای کتاب مورد توجه قرار گیرد چنین مطلبی هرگز از متن آن استنباط نمی‌شود. آری با گزینش یک خط یا چند خط از کتاب، فساد و ضاله‌بودنش، آن گونه که وی در نظر دارد، برهمه مشخص خواهد شد.
به هرحال، همان‌گونه نباید با نگاه نادرست نسبت به وحدت اسلامی، از آن طرفداری کرد، نباید با نگاهی نادرست، به مخالفت علیه آن برخاست.
☄3. ایشان به بعضی از نظرات و عناوین کتاب در حالی حمله می‌کند که نظر خویش را در این رابطه کاملا روشن نمی‌کند. مثلاً وی عنوان کتاب یعنی«لعن‌های نامقدس» را عنوانی انتحاری خوانده و از آن به شدت انتقاد می‌کند. حال سؤال این است که آیا لعن‌های علنی که موجب قتل شیعیان و انزجار و رویگردانی دیگر مسلمانان از مکتب تشیع می‌شوند، مقدس هستند یا نامقدس؟! آیا صرف نام تبری گذاشتن بر چنین لعن‌هایی برای همیشه عنوانی مقدّس به آنها می‌دهد؟ پس، ایشان باید مشخص کند که طرفدار لعن علنی است یا نه؟ اگر طرفدار لعن علنی نیست چنین لعنی را مقدس می‌داند یا نامقدس؟
خود ایشان می‌داند که در کتاب «لعن‌های نامقدّس» با همة لعن‌ها مخالفت نشده‌ است و حتی به لعن‌های زیارت عاشورا برای تأیید لعن به صورت دعا استشهاد شده است. متأسفانه ایشان از بحث‌های مفصلی که درباره معانی و مصادیق لعن در کتاب صورت گرفته است، چشم‌پوشی کرده و تنها به گزیده‌ای از مباحث آن بسنده می‌کند.
او از هم‌مصداق قرار دادن لعن و دشنام‌گویی به شدت انتقاد می‌کند، اما اشاره‌ای به تقسیم‌بندی لعن در کتاب ندارد. همچنان‌که بهتر می‌بیند استدلال‌های نویسنده را دراین باره تنها با «پیش‌فرض‌های کاذب» سست و بی‌اعتبار جلوه دهد و اشاره مستقیمی به متن آن‌ها نداشته باشد‌.
☄4. متأسفانه نویسنده گاهی دچار سوء برداشت از متن می‌شود و آن را وسیله برای تمسخر و نیشخند به مؤلف کتاب قرار می‌دهد. در این‌باره نیز سکوت کرده و قضاوت را به خوانندگان واگذار می‌کنیم.
به هرحال نویسنده این مقاله شاید با نیتی مقدّس کوشیده باشد تا کتاب «لعن‌های نامقدّس» و نویسنده‌اش را باطل و بی‌اعتبار جلوه دهد، ولی در این مسیر آنچه را به نویسنده کتاب‌ لعن‌های نامقدس منتسب می‌دارد، خود مرتکب شده است

2 نظر

  1. دنبال چی هستی آقای مسائلی چی میخای؟؟چیرو میخای ثابت کنی؟

  2. اونای که نقد کردن سوادشون از شما خیلی بیشتره

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*