تازه ها
نقدی بر سخنان آیت الله وحید خراسانی

نقدی بر سخنان آیت الله وحید خراسانی

دیروز سخنانی از آیت الله وحید خراسانی درباره وحدت اسلامی منتشر شد که بعضی را شدیدا خوشحال و هیجان‌زده نمود، زیرا متمسکی تازه برای تفرقه‌افکنی و فرقه‌گرایی پیدا نموده و رخصتی یافتند تا بر توهین‌ها و فحاشی‌هایشان به علمای شیعه طرفدار وحدت اسلامی بیافزایند.

هرچند مرجعیت شیعه، شأن و جایگاه والا و قابل احترامی دارد که باید همواره محفوظ بماند، ولی این مسأله مانع نقد منطقی و محترمانه سخنان ایشان نیست و اصولاً در حوزه‌های علمیه همواره بزرگان در معرضِ نقدِ شاگردان و کوچک‌ترها بوده‌اند، به گونه‌ای که سعه صدر بزرگترهای حوزه در برابر اشکالات تند و تیز طلاب جوان زبان‌زد بوده است.

اگرچه حقیر در این یادداشت قصد نقد همه جوانب سخنان آیت الله وحید خراسانی را ندارم ولی بیان مطالب مختصری را در این رابطه مناسب می‌بینم.

متأسفانه معظم له همچون گذشته ادبیات خاص خویش را در انتقاد به کسانی که نظر و بستر ذهنی متفاوتی دارند، به کار بسته و با تعابیری همچون «بی سواد»، «عامّی»، «ترسو»، «نامردِ عمامه به سر»، به قول خودشان به پیشواز نقد برهانی و علمی آنها می‌روند. اما ناراحت کننده این‌که در نگاه عمومی تطبیق مصادیق سخنان جناب آیت الله، بیشتر متوجه مراجع و علمایی می‌شود که جایگاه مذهبی هم‌طرازی با ایشان در جامعه مذهبی شیعه دارند، و حتی اگر کسی در سخنان اخیر دقیق شود ظاهر گفته‌های ایشان متوجه عملکرد مراجع بزرگی همچون آیت الله بروجردی که دارای جایگاه علمی و مذهبی کم‌نظیری در جامعه شیعه بودند، نیز خواهد شد. البته بنده هرگز قصد ندارم که مصادیقی این‌چنین را برای سخنان ایشان برشمارم و شاید ایشان نیز هرگز چنین ارداه‌ای نداشته‌اند، ولی به هر حال از برداشت عمومی که بگذریم، افراد فتنه‌انگیزی هستند که مصادیق این‌چنین را برای سخنان معظم له متعین و واجب می‌دانند.

 نمی‌دانم جناب آیت الله خبر دارند یا نه، حسن اللهیاری، روحانی‌نمای ساکن آمریکا، سالها‌ست در شبکه‌ای ماهواره‌ای با نام اهل‌بیت علیهم‌السلام، آیت الله وحید خراسانی را به عنوان مرجع تقلید خود معرفی نموده و ریز و درشت مراجع و علمای شیعه را که اندک اعتقادی به نظام جمهوری اسلامی دارند از بر تیغ فحش و دشنام و تهمت خود می‌گذراند. حتی او شیعیانی را که به جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارند به عنوان جماعت دجالیّه معرفی می‌کند. به هر حال اگرچه شأن مرجع بزرگی همچون آیت الله وحید خراسانی از امثال این فرد مزدور منزه است، ولی آنها  با سوء استفاده از نام و جایگاه مذهبی این مرجع عالی‌قدر سال‌هاست که به تفرقه‌افکنی در جامعه شیعه و امت اسلامی می‌پردازند. در روزهای گذشته سخنی را از جناب آیت الله شنیدم که در آن توصیه به رعایت احترام بیت معظم امام خمینی شده بود، بسیار از این دغدغه ایشان خوشحال شدم، ولی معظم له آگاه باشند که روحانی‌نمایی که از او نام بردیم توهین‌های بی‌سابقه و غیرقابل بیانی را به امام خمینی و رهبری دارد. با این حال نه بیت معظم له و  نه شخص حضرت ایشان، دغدغه‌ای بر برائت چنین افراد لاابالی و تفرقه‌افکنی نداشته و ندارند، بلکه تنها دغدغه آنها برائت از طرافداران و فعالان عرصه وحدت اسلامی است که خدای ناکرده در میان شیعه جایگاهی برای خویش پیدا نکنند.

باز باید تأکید کنم که شاید جناب آیت الله مقصودشان از بیان تعبیر«بی‌سواد و عوامِ عمامه به سر» امثال حقیر باشد، ولی افراد مغرضی هم‌اکنون در حال تطبیق آن با مراجع و علمای بزرگ قم و حتی بعضی از شاگردان فاضل ایشان هستند. جناب آیت الله شاید در سنِ نود و اندی سال، فضای مجازی و نرم‌افزارهای موبایل را رصد نکنند، ولی دل هر شیعه واقعی از فضای خصومت‌آمیز و هتاکانه که بعد از اینچنین سخنانی به وجود می‌آید، ‌خون است.

مطمئنم که جناب آیت الله مُنکرِ وحدت اسلامی به معنای مطلق آن نیستند، و شاید هدفشان اصلاح تندرویها در زمینه وحدت اسلامی و تأکید بر تبلیغ صحیح مذهب تشیع بوده باشد، ولی این گونه سخن گفتن با توهین و تحقیر، نه تنها گره‌ای از مسیر تبلیغ تشیع باز نمی‌کند بلکه گره‌های فراوانی برای آن ایجاد می‌کند و تندروهای شیعه را که زبان استدلالشان تنها زبان فحش و توهین است را جری و جسور می‌کند.

در تعجبم از جناب آیت الله، ایشان حتما می دانند که مقصود بزرگان از بیان وحدت اسلامی هرگز دست کشیدن از عقاید تشیع نبوده و نیست، همچنان‌که بارها گفته شده هيچ ضرورتی ايجاب نمی‏كند كه شیعه و سنی‏ به خاطر اتحاد اسلامی، تسامح و گذشتی در اصول يا فروع مذهبی‏ خود بنمايند و دربارة مطالب اختلافی میان یکدیگر، بحث و استدلال نكنند و كتاب ننويسند، بلکه وظیفه مهمی که بزرگان شیعه به تبعیت از اهل‌بیت- علیهم‌السلام- آن را گوشزد کرده اند این است که مسلمانان در تبلیغ مرام و مسلک خویش، باید متانت را حفظ كنند، به يكديگر سب و فحش و دشنام ندهند، به يكديگر تهمت‏ نزنند و دروغ نبندند، و همان‌گونه که جناب ایشان نیز بارها بر آن تأکید نموده‌اند از حدود منطق و استدلال خارج نشوند و لااقل حدودی را كه اسلام در دعوت غير مسلمان به اسلام، لازم دانسته‏ است دربارة خودشان رعايت كنند:
«ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ[1]؛به وسيله حكمت و اندرزهاى نيكو به سوى راه پروردگارت دعوت كن و با آنها (يعنى مخالفان) به طريقى كه نيكوتر است به مناظره پرداز»

جناب آیت الله خود را طرفداربرهانِ قاطع معرفی می کنند ولی در عمل، با گفتار تحقیرآمیز خویش، قاطعِ برهانی سخت از خویش نمایان می‌سازد. معظم له وقتی این گونه با روحانیون شیعه سخن می‌گویند و آنها را «نامرد و عوام عمامه به سر» خطاب می‌کنند، با روحانیون اهل‌سنت چگونه مخاطبه و گفتگو خواهند داشت؟! خدا می‌داند.

در این راستا ایشان برای محکومیت اعتقادات اهل‌سنت سخنانی را بیان داشتند، که فکر نمی‌کنم نه در آن مجلس درس، و نه بعد از آن، کسی بتواند مناقشه‌ای در آنها بکند، البته نه از جهت علمی، بلکه جهتِ جو روانی و فضای متعصبانه‌ای که ایشان آن را القا نموده و لابد و ناچار، همه باید آن سخنان را برهانی فرض کنند.
خوشبختانه ایشان حداقل بین استدلال و فحاشی تفاوت‌هایی قائل شدند، اگرچه بیان بعضی مطالب ایشان که برای اهل‌سنت قابل اثبات نیست، کمی از فحش و دشنام‌گویی نداشت.
با این همه ، هرچند ما به روش تبلیغی، گفتمان و بعضی از نظرات مذهبی آیت الله وحید خراسانی نقدهای فراوانی داریم و بیان آن را کمکی به عملکرد علمی و تبلیغی تشیع می‌دانیم، ولی همان‌گونه که بیان شد جایگاه علمی و مذهبی ایشان را پاس داشته و به آن احترام می‌گذاریم.

72 نظر

  1. مهدی محمدآبادی

    سلام بر استاد مسائلی عزیز
    بارک الله فیک
    الحق که نوشته تان مصداق آیه شریفه «قولوا قولا سدیدا» بود
    در پناه حضرت حجت توفیقاتتان مستدام باد

    • تو در حدی نیستی که سخن مرجع بزرگ رو تفسیر کنی یا با منتظری مقایسه کنی وحید نور چشم جهان تشیع واقعیست.

      • سلام
        این هجمه و بی اخلاقی هایی که در تشر زدن به شما در این کامنت ها به پایین هست، خالی از منطق و بر مسیر سخنان حضرت آیت الله وحید هست. دوستان دغدغه مند دفاع از مرجعیت نمی دانند که این افراط، بی اخلاقی و بی منطقیشان تفریط در شکستن حرمت مراجع را به همراه خواهد داشت. مراجعی که دهه هاست در قم نشسته اند و ارتباطی با فضای فکری جامعه در جهان، سایر ادیان، سایر مذاهب و حتی سایر فقهای شیعه ندارند و اخبار فیلتر شده و جهت دهی شده ی از طرف بیت معظمشان مبنای سخنان تندشان است. این بسته نگه داشتن چشم ایشان از وضع اسالم و مسلمین بزرگت ترین خیانت است.
        حاج آقای مسائلی می دانم شما از این صراحت در دفاع از خودتان آزرده می شوید و تاب تحمل همین مقدار نقد از مراجع را نیز ندارید، اما دل ما هم از این بی تدبیری ها و چشم بستن ها و تندروی ها خون است.
        در طریق حق از اندکی راهروانش نترسید
        خداوند توفیقتان دهد

  2. خداوند به شما اجر بدهد
    ایدکم الله

  3. ممنون میشم دهنت و ببندی.حرف نزنی کسی نمیگه لالی

  4. اقای مسائلی شما برو درس بخون لازم نکرده به مرجعیت شیعه ایراد بگیری بچه جان خیلی گنده برداشتی
    ان موقعی که اصفهان بودم ایت الله ناصری شما رو از مدرشه ولی عصر اخراج کرد بعدش پسرش شما را دوباره راه داد
    همه میدونن که یک بی سوادی بیشتر نیستی چون چهار تا کتاب موافق با نظام نوشتی گندت کردن و الا در نزد اهل علم پشزی ارزش نداری
    به قول ایت الله وحید این عمامه های بی سواد شامل تو و امثال تو میشه

    • این مطالب توهمات شماست، هیچ وقت چنین امری صورت نگرفت و حتی با فشارهای شدید بر آیت الله ناصری، مسئولیت پژوهش مدرسه علمیه عصر نیز گرفته نشد.

  5. وقتی میگه بی سواد امثال شما را میگه که حتی به خودت زحمت نمیدی سخنرانی های ایشون را گوش بدی و از خودت تطبیق در نیاری امثال مرجع عالیقدر اقای بروجردی را‌….. به جای سیاست بازی و گند زدن به دین و دنیای مردم که امثال شما تو این ۳۵ سال در این زمینه استاد شدین برید درس بخونید لا اقل چهار تا کلمه یاد بگیرید برید یاد بگیرید که نقد منطقی به قول خودتون چیه. جالبه که نقد منطقی شما با یک سری فرضیات موهوم شروع میشه…..

  6. سلام علیکم
    اگر آنقدر امانت دار هستید و نظر ها را منتشر می کنید پاسخ شما را بدهم.
    والا زمانم را برای کسانی که فقط تظاهر به اخلاق بحث علمی دارند هدر ندهم ؟

  7. مردک تو بیسوادی که عرضه اثبات سخنان ایت الله وحید رو نداری کدوم یک از سخنانشون قابل اثبات نیست؟ یاالله بگو تا جواب بشنوی

    • نکند فکر می‌کنید جایگاهی همچون آیت الله وحید خراسانی دارید که دیگران را بی سواد خطاب می‌کنید!

    • سلام برادر بزرگوار
      قابل اثبات بودن و یا نبودن یک مطلب، به خبری بودن گزاره بستگی دارد.نسبت دادن یک صفت یه گروهی (چه صادق باشد چه کاذب) ، جمله ای خبری نیست که قابل اثبات باشد. «تو دروغگو هستی»جمله ای خبری نیست.به قول فلاسفه ابطال پذیری ندارد تا بتوان آنرا اثبات کرد
      .کمی عالمانه بحث بفرمایید لطفا…

  8. اگر نقد علمى در حوزه ها آزاد است كه هست،آيا مى شود وامكان دارد كه طلبه اى در حد شما ويا حتى كسانى كه از نظر علمى بسيار بالاتر از شما هستند به سخنان آية الله خامنه اى هم نقدى وارد كنند؟؟؟؟؟؟!!!!!!

    • جواب شما را خود آیت الله خامنه‌ای بارها داده‌اند، از جمله این سخن ایشان: «مطالبه‌کردن با دشمنی‌کردن فرق دارد. اینکه ما گفتیم گاهی‌اوقات معارضۀ با مسئولان کشور نشود که الان هم همین را تأکید می‌کنیم: معارضه نباید بشود، این به‌معنای انتقاد نکردن نیست؛ به‌معنای مطالبه‌نکردن نیست. دربارۀ رهبری هم همین‌جور است. این برادر عزیزمان می‌گوید: «ضد ولایت فقیه را معرفی کنید.» خب، «ضد» معلوم است معنایش چیست. ضدیت یعنی پنجه‌درافکندن، دشمنی‌کردن، نه معتقدنبودن… . اعتراض به نظرات خاص رهبری، ضدیت با رهبری نیست. دشمنی نباید کرد. دو نفر طلبه کنار همدیگر می‌نشینند، خیلی هم باهم رفیق‌اند، خیلی هم باهم باصفایند، همدرس هستند، مباحثه می‌کنند، حرف همدیگر را رد می‌کنند: این حرف او را رد می‌کند، آن حرف این را رد می‌کند. رد‌کردن حرف به‌معنای مخالفت‌کردن به‌معنای ضدیت‌کردن نیست. این مفاهیم را باید از هم جدا کرد.»( بیانات رهبر در دیدار با دانشجویان نخبه و برتران کنکور و فعالان تشکل‌های سیاسی فرهنگی دانشگاه‌ها‌، ۱۷مهر۱۳۸۶.)

      • شما از وضعیت حوزه خبر نداری و یا خودت را به بی خبر زدی؟ اگر کسی معتقد به ولایت فقیه نباشد( نه اینکه ضدیت داشته باشد و فعالیت های خرابکارانه و …. داشته باشه) به راحتی میتونه تو این حوزه کرسی تدریس و……….. به دست بگیره؟؟؟ هرچی بیشتر میگذره خفقان داره بیشتر میشه. مطلب در این مجال بسیار است. این مطلبی رو که شما نقل کردین درست؛ ولی بین حرف و عمل تناقض بسیار است……………………..

        • نه این ادعای شماست، هم‌اکنون مرجع بزرگی همچون آقای شبیری زنجانی به معنایی که امام خمینی اعتقاد به ولایت فقیه داشتند به ولایت فقیه نظر ندارند و این مطلب در بعضی از فتواها و مباحث فقهی ایشان نیز منعکس است، همین مورد درباره تعدادی دیگر از مراجع نیز مطرح است.

          • به شخصیتی مثل آقای شبیری و غیر ایشان نقض میکنید؟؟ منظور بنده این بزرگان نبودند. شما بیست سال آینده را در نظر بگیرید که آیا چنین شخصیت هایی میتوانند در حوزه مشهد و قم و دیگر بلاد ایران به راحتی اظهار نظر بکنند؟؟؟ حمل بر صحت این است که بی خبر هستید هرچند بعید است.

  9. احسنت استاد مسائلی بسیار عالی متاسفانه اخلاقیات آقا هاشمی بر دوستشان نیز تاثیر گذاشته او که منتقدین خود را کلاغ خطاب می کرد و ایشان هم بی سواد و ترسو …. و ما نفهمیدیم اینگونه برخورد با منتقد از کجای اخلاق اسلامی درآمد

  10. علی تبریزی مطلق

    باید به سنی زدگان وبی سوادان بزرگ وکوچک گفت:
    نيست خفاشك عدوي افتاب
    او عدوي خويش امد در حجاب

  11. سلام.
    آشخ مهدي، بدجور گرفتار…… شدي،‌ وقتي اين جملتو خوندم، بلند خنديدم:

    «باز باید تأکید کنم که شاید جناب آیت الله مقصودشان از بیان تعبیر«بی‌سواد و عوامِ عمامه به سر» امثال حقیر باشد»
    آخه تو کي هستي که حضرت آقا بايد مثل تو را مد نظر قرار دهد؟؟؟ حرفهاي صد من يه غاز شما اينقدر ارزش دارد که حضرت آقا شما را مد نظر قرار دهد؟ بد جور گرفتاري آشخ.
    خلاصه کلام اينکه:
    اي مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست ××× عرض خود ميبري و زحمت ما ميداري.
    پاتو اندازه گليمت دراز کن آشخ.

  12. سلام طلبه محترم
    آیت الله وحید فرمودند فهم مطالبشان منوط به به باسواد شدن و فقیه شدن است.پس انتظاری از این کم فهمی شما نمی باشد.
    در صورت ادامه این روند آنچه راجب شما و نحوه شهره شدنتان است که یقینا باعث آشکار شدن آنچه نمیخواهید بشود میشود گفته میشود تا اذهان عمومی پی به باطن نیاتتان ببرند

  13. سلام برادر
    خدا قوت
    به هر حال این دست صحبت ها در عین تهدیداتی که دارد فرصت هم هست. فرصت فهم و درک عینی اینکه صرف چهل سال درس فقه و اصول دادن و … چیزی را ثابت نمی کند. وقتی در یک سخنرانی در عین دعوت به حکمت، این همه فحش نثار مخالفین می شود نشان می دهد هیجان بر منطق غلبه دارد. خوب است به هر حال سطح واقعی درک «اسم»ها برای عموم روشن بشود.
    یاحق

  14. خدا قوت به استاد عزیز جناب آقای مسائلی
    نقد عالمانه ی یک جریان با رنگ و بوی دینی مذهبی همواره از دشوارترین امور بوده و است. ولی الحمدلله شما به خوبی از پس این امر برآمدید که اولا جایگاه و شخصیت مورد انتقاد شما را مرعوب نکرد و ثانیا در عین آزاد اندیشی احترام شخصیت و جایگاه جناب آیت الله وحید را رعایت نمودید.

  15. دوست عزیز سلام
    مرحوم امام«ره» نصیحتی به طلاب علوم دینی خصوصا جوانترهایشان دارند که شما برادر بزرگوار را توصیه به مطالعه آن نصیحت میکنم
    از آنجا که وقتتان شاید اجازه ندهد به صحیفه مراجعه کنید متن را برایتان میفرستم امید است که مفید فایده باسد
    «من یک نصیحت میکنم به بچه های طلاب ؛طلاب جوان که تازه آمده اندو حاد و تندند:و آن این است که آقایان، متوجه باشید اگر چنانچه شطر کلمه ای به یک نفر از مراجع اسلام ،شطر کلمه ای اهانت بکند کسی به مراجع اسلام ،بین او و خدای تبارک وتعالی ولایت منقطع میشود …..
    اگر یک وقت اختلاف اجتهاد در کار باشد مثل سایر مسائل شرعیه اختلاف اجتهاد در کار باشد ،بچه ها و جوانها نباید دخالت بکنند؛خطر ناک است ،دشمن بیدار است .
    گمان نکنید که فحش به یک نفر است :فحش به جامعه اسلامی است :اهانت به جامعه اسلامی است :وهن وارد شدن به یک جامعه اسلامی است
    درسهایی از امام «اخلاق و تهذیب روحانیت ص۵۷»به نقل از
    «صحیفه امام ج ۱ ص ۳۰۶و۳۰۷»
    امید است که شما دوست عزیز که ظاهرا در مکتب استاد ناصری بزرگوار تحصیل و تلمذ کرده اید مفرق بین بانی سیاست را با مبانی فقهی بدانید و خلط نفرمایید
    سلامت باشید و موفق

  16. سلام ودرودبیران برتمامی سربازان وحدت اسلامی ازشهیدشوشتری گرفته تاماموستاشیخ الاسلام ها.درودخدابرروح پاک شهدای تقریب .خداوندان شاءالله به شماخیربدهدجناب آقای مسائلی.داشتم نظرات دوستان رامی خواندم بعضی هاتحسین کردندوبعضی هافحاشی.البته مشکلی نیست بزرگواراین جبهه نیرونداردوماهمه سربازیم یاعلی

  17. جانم فدای رهبر

    البته ودقیقا کسانی ناراحت شدن که احساس کردن مورد هجمه سخن آیت الله العظمی وحید قرار گرفتن وسرشون رو از سوراخ لونشون درآوردن وزبانشون رو بیش ازحد دراز کردن وخوب الحمدلله خودش رو دارن نشان میدن که از بیسوادهای عمامه به سر هستن
    مگر حضرت امام رحمت الله نفرمودن به مراجع شطر کلمهای اهانت نکنید و….

  18. سلام به برادر عزیز جناب مسائلی
    راهی که شما می پیمایید سخت و دشوار است. پیراستن دین عوام از خرافات و بدعت ها بسیار دشوار است؛ نمونه آن هم کامنت های غیر مودبانه ای علیه شما نوشته شده است. عوام متوهم دین‌داری، خطرناک تر از دشمنان فهیم و فرهیخته اند. قابل تقدیر است که در نقد حضرت آیت الله وحید جانب ادب را رعایت کرده اید.
    در پناه حق

  19. باسلام و خسته نباشید بنده قصد توهین ندارم همه میدانیم اصول دین تحقیقی است نه تقلیدی طبق اصول مذهب حقه تشیع معیار تشخیص درستی اعمال و گفتار ما اهل بیت عصمت و طهارت و قرآن میباشد سوال حقیر از شما این است که کدام یک از سخنان معظم له مخالف قرآن و فرمایشات اهل بیت میباشد نکته بعدی که میخواهم به آن اشاره کنم اگر تفرقه اندازی بین شیعه و سنی که اعتقاداتشان بسیار با هم فرق میکند کار عیب و زشتی است تفرقه اندازی بین شیعیان چطور آیا شما دوست دارید که اهل سنت و وهابیت و بقیه فرف به ما بخندن و بگویند شیعه را نگاه کنید حتی در زمینه اعتقادات با هم یکسان نیستند؟آیا شما این را میپسندید؟سوال بعدی من از شما این است که آیا مرجعی که چندین سال با روایات وآیات سر و کار داشته میتوان گفت که در هم چین مسئله مهمی اشتباه کرده و این موضوع را ایشان متوجه نشده و بقیه طلاب متوجه شدن ممنون میشوم به این سوالات من پاسخ دهید به امید روزی که صاحبمان حضرت ولی عصر ارواحنا فداه ظهور کنند و مذهب حقه تشیع در زمین حاکم شود.در پناه امام زمان علیه السلام باشید.اللهم عجل لولیک الفرج

  20. متن کامل صحبتهای ایت الله العظمی وحید خراسانی
    بسم الله

    یازهرا سلام الله علیها

    یا حبیب الباکین

    بیانات بسیار مهم آیت الله العظمی وحیدخراسانی مدظله العالی

    ۲شنبه ۵بهمن ۹۴

    بین ابوبکر و علی وحدت محال است…

    در مورد وحدت و عمر لعنت الله علیه و فدک

    بعضی از بی سوادها امروز برای

    اینکه سنگ وحدت را به سینه بزنند حتی به قیمت گذشتن از خون بضعه خاتم ، بی شرمی را ازحدّ گذراندند

    نور و ظلمت قابل صلح است؟!

    عمر لعنت الله علیه ، بت پرست ، شرابخوار ، ناوی خمرش ، که میعاد بود برای شرابخواری ، مورد تصدیق اعاظم خاصه است.

    بت پرستی او بلا اشکال مسلّم بود
    بابی سوادیش خلیفه شد ، تیمم نماز را بلد نبود عمار یاسر به او یاد داد ، همچه بی سوادی ، همچه مردی حد ، افسوس ، سواد کم شده ترس زیاد شده ، بی سوادی خواه ناخواه ترسو میکند.

    قدرت دارید حرف بزنید. از الازهر مصر پروا نکنید ، این فقاهت یادگار کیست ؟

    افسوس که نه خودمان را شناختیم و نه میراثی که به ما رسید ، این میراث حسن بن یوسف بن مطهّر است ، صبح نشست ، مرد این است.

    حالا روزگار نامرداست ، که مذهب را می بازند در اثر جهل و بی سوادی ، خضوع میکنند برای سنی
    درمانده از همجا.

    نشست صبح ، ظهر موذن اذان گفت مملکت عوض شد ، سلطان وقت دستور داد در خطبه ها در
    همه نمازها در همه مملکت علی بن ابی طالب مطرح بشود ، این هنر علامه بود.

    حالا ما بی عرضه ها در مقابل چهار تاسنی بی سواد ، خودمان را می بازیم مصیبت این است این همه کوس وحدت ،اما نمیفهمند…

    بین نور و ظلمت ، وحدت محال است

    بین علی و ابوبکر وحدت محال است

    او کیست و این کیست ، او باتفاق عامه و خاصه ، سلونی قبل ان تفقدونی این کیه ؟

    کسی که اعترافش این است من والی شما شدم اما بهتر از شما نیستم. روزی که ابوبکر به مسند نشست یک پیر زن امد ابروی الازهر را برد اگر عُرضه دارد جواب بدهد
    پیر زن امد گفت میراث جدّه چیست ؟
    ابوبکر وا موند ، بی سواد ان هم جای
    کی نشسته ، جای کسی که و علّمک ما لم تکن تعلم و کان فضل الله علیک عظیما ، انسانیت انسان به دو چیز است :

    یکی علم و یکی خُلق ، در قران خدای علی عظیم هم علمش را به عظمت یاد کرده و هم خُلقش ، را در
    خُلقش فرمود :

    انک لعلی خُلق عظیم ، در علمش فرمود و علمک ما لم تکن تعلم و
    کان فضل الله علیک عظیما ، ان وقت
    بجای او کی نشانده ، بجای مَه نشیند
    عقرب کور ، وقتی خورشید میرود ماه جایش مینشیند ، در بازار نقره جای طلا مینشیند ، اما مسلک عامه بجای کسی که معلم تمام انبیاء و مرسلین است بجای او کسی مینشیند که کُل الناس اعلم من
    عُمر حتی المخدرات فی الحجاز ، این
    اقرار اوست ان هم به اعتراف فخررازی
    علی ای حال مساله بسیار مفصل است

    فقط نکنه این است ملا بشوید مرد هستید و اگر ملا نشوید نامردید ، هر جا خودت را میبازی ، مرد منفعل نمیشود فاعل است نه منفعل ، اینهای که منفعل از عامه هستند اینها زن هستند منتهی زیر عمامه و عبا

    سوال : پس جایگاه تقیه چه میشود؟

    فقیه اگر بشوی همه را میفهمی این حکمت است
    ادع الی سبیل ربک بالحکمه
    و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن ، پیغمبر که علی را نصب کرد ،

    نصب نکرد که من و تو ببازیم

    علی بن ابیطالب را ؟؟،
    وظیفه ما به کرسی نشاندن است اما نه به فحش به حکمت ، ان را باید یک طرف گذاشت

    انا مدینه العلم و علی بابها ،

    سلونی قبل ان تفقدونی این رو یک طرف

    و ان این است وقتی رسید ،

    صحیح مسلم باب تیمم را نگا ه کنید حجت
    ش
    است بر تمام عامه است ، امد یکی

    پرسید من جُنب شده ام چه کنم ؟ روی منبر پیغمبر گفت من هم جنب شدم یک ماه نماز نخواندم بعد یکی بلند شد گفت وان کنتم جنباً فاطهروا ، ایه را خواند تا به اینجا ، وتیمموا صعیداً طیبا ، ان وقت

    خلیفه پیغمبر تیمم را بلد شد ، این جور

    حرف بزنید دنیا را بی چاره کنید ، همه هم مستند است.
    فخررازی اینها بازیچه نیست اینها را ما

    جون کندیم ، مفت هم نمیدهیم به اسانی ، مجلس برقرار شود بعد معلوم شود چه خبر است ، تمام اعاظم مفسرین همه نقل
    کرده اند ، نص قران و آت ذا القربی حقه ، مامور شد به ذی القربی حقش را بدهد

    همه حیرانند هستند که ذی القربی

    کیست ؟ بعد زهرا را صدا زد و فدک را تحویلش داد.

    صحیح بخاری را رجوع کن ، پدر

    شیخین را در آورده خود فاطمه زهرا سلام الله علیها صحیح بخاری موجود است ، مرد باشید هنر این است. از صحیح بخاری غاصبیت ابوبکر و عُمر را برهانی کنید و ظلمی که در تاریخ سابقه نداشت

  21. سلام علیکم
    جانا سخن از زبان حق میگویی
    پروپاگاند سخن با توضیح ان متفاوت است
    بایکوت کردن و حریم مرجعیت را خرج ان کردن در سخن ان بزرگوار موج میزند

  22. حضرت فقيه پربصيرت و وحيدِ كرسي فقاهت ؛ هميشه مطالب خود را با صراحت تمام در منبر عظيم ترين كلاس فقه و اصول تاريخ حوزه هاي علمي شيعه فاش و هويدا بيان مي كنند ، برخي از نظرات ايشان كه به مذاق بعضي – بخوانيد همان عمامه به سرهاي بيسواد و نامرد – خوش نمي ايد از فردايش شروع مي كنند كه نخير منظور اقا اين نبود و چنين و چنان بود . و شايد منظور ديگري در نهان بود !!!
    بايد به ريش تزوير اين جماعت خنديد !
    منت خداي را كه اين شيخ طائفه سخنگويي نداشته و برنگزيده و هميشه سخن خويش با شهامت گفته است !

  23. خدا خیرتان دهد
    متأسفانه حوزه علمیه مبتلا به خود حق پنداری هایی است که فضای دینی را برای مطرح کردن اشخاص ملتهب میکند. درباره ی سخنان جناب وحید نظر خاصی ندارم چرا که میتوان سخن پیران سخنگو را بر محملهای مختلفی خارج از حیطه ی زبان و منطق حمل کرد. اما باید روزی حوزه این معضل را حل کند و تعیین کند که آیا میتوان فقیه و اصولی را اسلام شناس دانست؟ صرف نظر از اینکه قدرت اقتصادی حوزه راهی بیوت فقهی میشود، آیا میتوان تنام دین را فقه و اصول دانست؟ چه مؤلفه هایی برای بصیرت اجتماعی فقیه نیاز است؟ فقیهی که موضوع را نشناسد آیا میتواند بر آن حکم کند؟ آیا شناخت جامعه ی پیچیده ی انسانی امروز از زیر لحاف ممکن است؟ چگونه است که بزرگان حوزه – مگر قلیلی از آنها- حضور نزد یکدیگر را برنمتابند و مدعی حق بودن مذهب اند؟ لازمه ی این نحوه مشی حق بودن فرد است نه حق بودن مذهب. لازم است بزرگان حوزه برای یکبار هم مه شده تکلیف این مسائل را روشن کنند. لباس تواضع بر قامت عالم دین برازنده است…

  24. گاهی به درایت آقای وحید شک میکنم.عجیب اینکه هر پیرو انجمن حجتیه و یا مخالف حکومت را دیده ام ، پیرو ایشان است.برایم عجیب است واقعا.چطور ممکن است همه مخالفان حکومت و جامعه اسلامی، پیرو ایشان باشند !!!

    • به بصیرت بعضی ها چی شک نمیکنی،نگاهی به اطرافت کن اسلام که از همه لحاظ حرف درست و برنامه ی دقیق داره از جمله اقتصاد ،چطور توی این حکومت که به ظاهر اسلامی ،مردم جهان که هیچی حتی کشور خودمان نیز به اسلام بدبین شدند،نگید اینجور نیست چون بزرگانتون اینو میگن،چرا باید اینجور باشه کی پاسخ گو هستش ،ما شیعه رو اسلام می دونیم ،و این جامعه شیعه نیست یعنی اسلام نیست ،این جامعه طاغوت هستش و الا توی اسلام به کسی ظلم نمیشه،آقایان با بصیرت ،بصیرتتون کجا رفته !!!!؟

      • جانم فدای رهبر

        خیلی تند مییری
        حواست رو جمع کن که در مملکت بقیت الله زندگی میکنی و راسش فقیه جامع الشرایط هست
        لطفا چرت وپرت نگید

  25. سلام مجدد با توجه به متن صحبت های آقای وحید که دوست عزیزمان به اشتراک گذاشتند مگر به غیر از این بوده که حق به صورت علمی بیان شده آیا شما مشکلی با بیان حق به طور مودب آمیز دارید یعنی میفرمایید حق را بیان نکنیم ؟

  26. وقتي ميفرمايند بي سواد به امثال شما بر ميخورد حد اقل نگاشتن فارسي را فرا ميگرفتي …..(شايد ايشان نيز هرگز چنين قصدي نداشته است )….بسي جاي تأسف براي امثال شما عوام عمامه به سر….

    • اولا شما که باسوادید حتماً باید بدانید که در فارسی جهت احترام به شخصیها فعل را جمع می بندند، ثانیاً ایراد نتوانستید بگیرید برای ما ملالغتی(صحیحش ملانقطی) شده ايد!

  27. آیا امیرالمؤمنین (ع) هم از خونِ “بضعةالنّبی” گذشت؟!…

    @bachehayeghalam

    این جماعتِ ظاهراً ولائی که –به حق- سنگ محبت و ولایت اهلبیت (ع) را به سینه می‌زنند و بعد –به باطل- نتیجه میگیرند که «وحدت بین شیعه و سنی معنا ندارد» را درک نمی‌کنم! بله؛ لعنت خدا بر کسیکه فضائل بی‌کران امیرالمؤمنین(ع) را در گفتار یا رفتار کتمان کند. اما سال‌هاست در برخورد با چنین تفکری، فقط چند سؤال پرسیده ام که هیچ‌وقت جوابی نگرفته ام:

    واقعاً چرا امیرالمؤمنین (ع) بیست و پنج سال «خار در چشم و استخوان در گلو» سکوت کردند؟ آیا کمتر از ما بر فضائل خویش آگاه بودند؟! یا کمتر از ما بر اهمیت منصب خویش (جانشینیِ رسول‌الله ص) برای حفظ دین آگاهی داشتند؟!! یا اینکه –نعوذبالله- کمتر از ما دردِ دین داشتند؟! یا اینکه -نعوذبالله- از دَبدَبه و کَبکَبۀ اصحاب سقیفه ترسیده بودند که سکوت کردند؟!! یا چی؟!! واقعاً چه چیزی باعث شد که بیست و پنج سال نه تنها سکوت کنند، بلکه در نمازهایشان شرکت کنند و پای منبرها و سخنرانی‌هایشان بنشینند و بارها در امر قضاوت و حکومت به آنها کمک کنند و بالاتر از همه، به خلیفۀ دوم در جریان جنگ با پادشاهی ایران مشورتی بدهند که باعث شود جان خلیفه حفظ گردد؟؟!! چرا مولای عالَمیان باید آن‌قدر به خلیفۀ دوم کمک کرده و مشاوره دهند که او زبان به اقرار باز کند که «اگر علی نبود، هرآینه عُمر هلاک شده بود!…» چرا به او کمک میکرد و رهایش نکرد تا آبرویش برود و هلاک شود؟!

    راستی جریان بیعت امیرالمؤمنین با خلیفۀ اول به کجا ختم شد؟! طبق شهادت موثق تاریخ، شش ماه بعد از رحلتِ شهادت‌گونۀ پیامبر(ص) و جریان سقیفه و هجوم به بیت و… حضرت خودشان به مسجد رفتند و در اَنظار عمومی با او بیعت کردند!… (أنساب الاشراف بلاذری / 1/587)
    چرا؟! آیا نعوذبالله «از خونِ بضعةالنبیّ گذشتند؟؟!!» این حکایتی است که خود حضرتش در نامه 62 نهج البلاغه شرح می‌دهد: «…پس بیعت نکردم تا وقتیکه دیدم عده ای از اسلام برگشته و کمر همّت بسته اند تا دین محمد (ص) را به نابودی بکشانند. پس ترسیدم که اگر [با بیعت] اسلام و مسلمانان را یاری نکنم، شکاف و صدمه ای جبران‌ناپذیر به اسلام وارد شود…» این عبارات مربوط می‌شود به همان زمان (شش ماه بعد) که «مُسَیلَمۀ کذّاب» ادعای نبوّت کرد و با 140 هزار سرباز به سمت مدینه لشکرکشی کرد و در مدینه هم تا زمانیکه «علی» بیعت نکرده بود، عموم مردم حکومت را به رسمیت نشناخته بودند و حاضر نبودند به دستور خلیفه، برای نبرد آماده شوند. این شد که اصحاب سقیفه به التماس مولا افتادند و حضرت بخاطر حفظ شوکت اسلام و «بخاطر اقتضای مصالح زمانه» با غاصب حقّ خویش بیعت کردند!… که بَلاذری (مورّخ بزرگ اهل‌سنت) می‌نویسد: وقتی خبر بیعت کردنِ علی (ع) بین مردم پیچید، «مسلمانان خرسند گشتند، برای جنگ همت گماشتند، و لشکریان دسته دسته فرستاده شدند.»

    به خدا قسم فهمیدنِ شرایط سیاسی ِ امروز اصلاً سخت نیست! اصلاً سخت نیست بفهمیم که چگونه دندان تیز کرده اند تا شیعه و سنی را به جان هم بیندازند و اسلام را از درون نابود کنند. با اندک تأملی روشن می شود که چنین تفکر ضدّوحدتی، در تضادّ صریح با سیرۀ رفتاریِ 25 سالۀ امیرالمؤمنین(ع) است. هرکس از هر تریبونی چنین تفکری را رواج دهد، “در این موضوع” در جهت مخالف سیرۀ اهلبیت حرکت کرده است. هرکس؛ حتی اگر مرجع تقلیدِ بزرگی باشد که روی چشم ما جا دارد و به توفیق دست‌بوسی اش افتخار می‌کنیم.

    #ملااحمدی

    بازنشر با ارجاع به کانال مکتوبات بلامانع است. @maktubat

    • جانم فدای رهبر

      میشه بفرمایید علت شهادت عمار یاسر چه بود؟
      ثانیا از کی تا حالا شما خودتان را با مقام حضرت امیرالمومنین علیه السلام یکی میکنید؟
      سعی کن حداقل شبیه عمار یاسر باشی
      بعد برای احقاق و دفاع از امیرالمومنین در جایی که بدانی جانت میرود بدون ذره ای ترس دم از او بزنی
      این حرفهای شما مشخص است ترس از شهادت دارید وخیلی علقه با دنیا

  28. علی تبریزی مطلق

    ما مقلد آقای وحید هستیم و هر چه بفرمایند روی چشم ما جا دارد و بی چون و چرا قبول می کنیم و به سخن دیگران نیز به هیچ وجه توجه نمی کنیم .. مانند تمام مسائل فقهی و دینی دیگر.. به همه علمای راستین احترام می گذاریم .. ولی حجت بین ما و خداوند در روز قیامت مرجعی است که با تحقیق و درایت و بر اساس طریق شرعی به اعلمیت و عدالت و ورع او پی برده ایم .. لذا حد اقل معذور هستیم .. اما شما که داعیه سواد دارید باید روز جزا پاسخگو باشید که چگونه قبل از تحصیل ملکه اجتهاد و بالفعل نمودن آن به خود اجازه اظهار نظر در مقابل مجتهد مسلمی مانند آقای وحید می دهید .. امیدوارم آخرت خویش را به بهای اندک این چند روز دنیا نفروخته باشید و خسر الدنیا و الآخره نشوید

  29. بسمه تعالي
    دوستان منتسب به حضرت آيت الله وحيد چنانچه به منابع موثق دسترسي دارند پاسخ بدهند:
    الف- نظر حضرت آقاي وحيد در خصوص جريان تكفيري داعش كه افتخارش كشتن شيعيان است چيست؟ و آيا تا كنون موضعي در اين خصوص داشته اند ؟
    ب – موضع حضرت آقا در خصوص به خاك و خون كشيده شدن شيعيان نيجريه و كشته شدن بيش از 700 نفر از ايشان و زخمي شن و اسارات شيخ زكزاكي چيست؟
    ج – موضع حضرت آقا در خصوص شهادت شيخ نمر و وضعيت اسف بار شيعيان عربستان چيست؟
    د – موضع حضرت آقاي وحيد در خصوص آيه 82 سوره مائده و دولت جعلي اسرائيل چيست؟نظر ايشان در خصوص حزب الله لبنان نيز ايضا بيان شود؟
    و كلام آخر گزيده اي از بيانات مقام معظم رهبري حفظه الله:
    2. توصیّه‌ی دوّم بصیرت، بصیرت. این جمله‌ی امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) را من بارها در سخنرانی‌ها گفتم: الا … وَ لا یَحمِلُ هَذَا العَلَم اِلّا اَهلُ البَصَرِ و الصَّبر.(۷) اوّل اهل بَصَر، کسانی که دید درستی دارند، بصیرت دارند، صحنه را میفهمند. بصیرت را روزبه‌روز باید زیاد کرد، صحنه‌ی داخلی را بشناسیم، بدانیم الان در داخل چه دارد میگذرد، کجاها است که انسان گاهی حضور دشمن را احساس میکند، کجاها است که میتواند انسان در آنجا با خاطر جمع، با دل آرام حرکت بکند. بصیرت؛ جایگاه خودمان را در دنیا بشناسیم؛ ما کجاییم امروز؟
    ….بصیرت این است که انسان بداند، این حقایق را درک کند، جایگاه خودش را، جایگاه کشورش را، جایگاه ملّتش را، جایگاه منطق انقلاب را، جایگاه آن خطّ مستقیم و صراط مستقیمی که امام در کشور ترسیم کرد؛ جایگاه اینها را بداند؛ این، بصیرت است.
    والسلام.

    • آقای وحید بصیرت سیاسی اش را در سفر رهبری به قم به طور کامل نشان دادند. بنده خودم آن زمان اخبار بی بی سی را گوش کردم که چه طور با وجد تمام از ایشان به عنوان «زعیم علمی حوزه» نام می برد که حاضر نشده آقای خامنه ای را به حضور بپذیرد.
      این ها همه نشان می دهد که فقه و اصول خواندن کفایت نمی کند و نهایتش برای فتوا در همان حوزه فردیات خوب است و همان بهتر که ایشان در سایر مسائل اظهار نظری نفرمایند.

      • شما مطمینید نظر مقام معظم رهبری در مورد آقای وحید همینه که با این بی شرمی توهین میکنی؟
        شمایی که بی بی سی رو دنبال میکنی تو بی بی سی نگفتن چند وقت پیش آقا رفتن دیدار آقای وحید؟

  30. آقای مسائلی
    توصیه میکنم خودتو بیشتر از این مسخره مردم نکن
    خودت میدونی که خیلی ها از سابقه خراب شما مطلع هستند
    میدانی که اگر از شرح امثله هم از شما سوالی بپرسند در می مانی .

  31. باسلام
    چند نکته به ذهن بنده رسید لطفا پاسخ بدید
    اولا اینکه صحبتی از کسی نقد بشه،معناش توهین نیست
    دوما،اساسا مگر کسی گفته علی ع و ابوبکر وحدت کنند؟؟؟در یکجا جمع شوند؟؟؟که حضرت اقا اینقدر عصبانی شدند؟؟؟؟
    معلوم است که دراینجا وحدت،همان معنای تقیه را میدهد.
    اصل و اساس این وحدت همان تقیه است،البته درک این موضوع کمی شمِ سیاسی میخواهد،یا بقولی بصیرت
    حال اگر ما این شمِ سیاسی را در بعضی مراجع پیدا نکردیم،وظیفه چیست؟؟ایا جایگاه مرجعیت،مصونیت میدهد؟؟؟
    اگر مرجعی قائل به این باشد که(فقها وَر افتادن) از نظر ایشان و مریدانش،چه کسی در حد ایشان است که نقد کند؟!!!

    • اولا بله که گفتن
      ثانیا قدر متیقن اینه که مثل شمایی در جایگاه نقد مرجعیت نیست حال کسی دیگه نقد کنه یه حرف دیگس
      ثالثا آیا شم سیاسی من و شما ملاک جواز رد کردن یک فقیهه
      اگر اینطوری باشه که سنگ رو سنگ بند نمیشه و هر کسی به استناد شم سیاسی خودش به مراجع اشکال میکنه و توهین میکنه
      رابعا خوبه که آقای وحید تو درس فرمودن جایگاه تقیه رو کاش متن کامل درس ایشون رو میخوندی بعد نظر میدادی

    • برادر عزیز منتظر باش بیاد روزی که در اثر القاء مکرر وحدت؛ شیعیانی بی تبری را شاهد باشی. جامعه شناسی مصری، تحلیل زیبایی از دلیل حب مصریان به اهل بیت ارائه داد که تلنگر خوبی بر ذهن کج رفته ی ماست.مصریانی که زمانی شیعه بودند.( هرچند نه اثنی عشری)

  32. شما در واقع در مقام علمي اي فراتر از ايشون نيستيد كه به سخنان يك مرجع نقد بنويسيد ، نقد بايد از يك فرد هم رتبه ؛ يا بالاتر از منظر علمي نوشته بشه .
    اين رسم منحصر به حوزه نيست بلكه تو سيستم روز دانشگاهي هم معتبره
    لذا نقد شما هم معتبر و وارد نيست .

  33. بنده احترام خاصي نسبت به آقاي وحيد قائلم و همچنين از اعماق ذهن و قلبم منتظر روزي هستم كه مذهب حق بر ساير مذاهب منحرف اسلامي چيره شود كه قطعا در آن دوره حرف از وحدت زده نخواهد شد و هر چه هست اسلام ناب و راستين خواهد بود، اما اكنون جدال بر سر نوع برخورد و راه رسيدن به آن هدف مطرح است، بنظرم هر كسي من جمله جناب آقاي وحيد حق دارد وجهه نظر خود را بيان كند، و قطعا هر نظري موافق و مخالفاني را خواهد داشت…
    از جناب مسائلي هم ممنون كه با قلمي بديع و ادبياتي زيبا و در كمال ادب نقدي بر نظر جناب وحيد نوشته اند
    ايشان را نميشناسم ولي براي من شخص مهم نيست، اصل مطلبي كه بيان كرده اند نشان از دغدغه فكري سالمي است كه در ذهن ايشان جاري است.
    موفق باشيد

  34. از همه دوستان ممنون؛ از نکاتشون استفاده کردیم
    دوستان دایره تقلید رو به مسائل اعتقادی و کلامی و تاریخی و … کشوندن و خیلی موسعش کردن. خداوند سایه مراجع عظام و من جمله حضرت آیت‌الله وحید رو بر سر ملت مستدام بدارد؛ اما همانطور که یکی از دوستان اشاره کردن، دایره اسلام‌شناسی بسیار بسیار وسیعتر از فقه و اصوله و زبده بودن در فقه و اصول برای اسلام‌شناس بودن کفایت نمیکنه، بخصوص در مسائل سیاسی اجتماعی که هیچ اجماع و اتفاقی حتی در بین مراجع در مورد اونها وجود نداره.

  35. اولا :انتقاد از مراجع شرعا و قانونا جایز است. از گذشته تا کنون در درس علمای اسلام حتی کفار هم اشکال میکردند چه رسد به مسلمانان
    ثانیا:انتقاد با احترام قابل جمع است و هر نقدی دلیل بی احترامی نیست.
    ثالثا:ما مامور به تبعیت کورکورانه از علما نیستیم چون علمامعصوم نیستند چه آقای وحید چه آقای خامنه ای یا خمینی
    رابعا:آمیختن گرایش های سیاسی در نقدهای علمی،فقهی،تاریخی،کلامی و…امری خطا و نارواست که متاسفانه در کشور ما رایج است و همه چیز را سیاسی میبینیم
    خامسا:بین نقد و قدرت رابطه مستقیم وجود دارد هر چقدر قدرت و تاثیر فرد در جامعه بیشتر باشد لزوم نقد و پاسخگویی هم بیشتر است لذا رهبری از آقای وحید بیشتر سزاوار نقادی هستند چون قدرت بیشتری دارند.مثلا اگر در مساله جمعیت فضای نقد رهبری وجود میداشت امروز شاهد این بحران اجتماعی و امنیتی نبودیم
    سادسا:بنده خودم در درس خارج فقهای مختلف از جمله آقای وحید شرکت کرده ام متاسفانه ایشان در پاسخ اشکالات شاگردان بعضا میگویند “”برو ملا شو””! که این تلویحا کنایه بی سوادی به اشکال کننده است آیا پیامبر اکرم ص با اصحاب و مردم چنین برخوردی داشتند؟
    سابعا:چرا حضرت امیر در دوران خلافتشان مساله فاطمیه””را مطرح نکردند؟یا حتی سایر ایمه؟چند روایت در تاکید بر عزاداری حضرت صدیقه طاهره در منابع روایی دست اول ما وجود دارد؟
    ثامنا:متصف کردن خلیفه دوم که از نظر چند صد میلیون مسلمان مقدس است به شرابخواری و… چه لزومی دارد و چه گره علمی و کلامی را باز میکند؟
    تاسعا:در شرایط بسیار حساس کنونی در عراق،سوریه و…قطعا این سخنان تند و جنجالی نه باعث گرایش اهل سنت به تشیع میشود و نه باعث تقویت شیعه بلکه موجب افزایش تنش و تنازع میشود””ولا تنازعوا فتفشلوا””
    عاشرا:معمولا نقد های آقای وحید توام با کوچک نمایی است متاسفانه مثلا ایشان فلسفه را “”کشک””میدانند!!

    • واقعا خسته نباشید
      خودتان به تنهایی این همه نکات علمی که مو لا درزش نمیره را جمع آوری کردید یا کسی هم کمکتان کرد
      شما که دنبال احادیث دست از منابع دست اول برای عزاداری فاطمیه مطالبه میکنی برای فلسفه که برآشفتی که چرا کشکش نامیدند چند تا روایت در تاییدش داری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
      برو آقا بو ملا شو

  36. بسم الله الرحمن الرحیم
    مرحوم صدوق رحمت الله علیه در مقدمه کمال الدین اشاره ای جالب به ایمان منتظران حضرت صاحب الامر علیه السلام می نماید که توی طلبه ی ولایی را متوجه آن مینمایم ایشان چنین استدلال می نماید که مقصود از یومنون بالغیب در سوره بقره همانا ایمان آورندگان به حضرت مهدی صلوات الله علیه هستند ایمانی بسیار ناب چرا که ایشان حضور آشکار ندارند که کسی به طمع مادیات به ایشان ایمان آورده یا که از روی ترس از عتاب و تنبیه از ناحیه ایشان به ایشان ایمان آورده باشد لذا ایمانی خالی از هر شائبه
    اما بنده به ایمان امثال تو به آن ولایتی که هیچ استدلال قدرتمندی در اثباتش ندارید مشکوکم چرا که در این دنیا برای نیل به مقامات و عایدات دنیوی ایمان آورده اید و در این مسیر هیچ مخالفتی را برنمی تابید چقدر شما از تربیت علوی دورید
    سه چهار دهه دم از وحدت شیعه و سنی زده اید اما هنوز یک جماعت کوچک سنی توی ایران را هم نتوانسته اید با خود همراه سازید هیچ که متاسفانه شیعیان اهل بیت علیهم السلام را هم به تفرقه انداخته اید گروهی را شیعه انگلیسی گروهی دیگر را حجتی و ظاله گروهی دیگر را چپی گروهی را محکوم به اخباری گری و خلاصه هرکسی را که در تفکر با شما همراه نیست از پیکره شیعه جدا می نمایید شما در وحدت شیعه چه کرده اید که دنبال وحدت با فرق دیگر می گردید که موفق هم نبوده اید داعش و آل سعود از شما خیلی موفق تر بوده است در جذب اهل سنت اما شما حتی شیعیان این مملکت را هم به نامهای مختلف به جان همدیگر انداخته اید جریان صدر توی عراق شما را قبول ندارد پیروان آیت الله سیستانی کاری به شما ندارند شهید نمر رحمت الله علیه از دوستداران آل شیرازی بود و مخالف وحدت از کشته شدنشن سواستفاده خود را می خواستید ببرید که حمله به سفارت نگذاشت شما چه کرده اید.
    جنابتان می فرمایید ما نگفته ایم در وحدت اعتقاد خود را کنار بگذارید جناب استدلالی عزیز مگر نه اینکه امام جعفر صادق علیه السلام می فرماید هل الدین الا الحب و البغض پس شما در این فقره چه کرده اید که تبری را کلا کناری گذاشته اید مگر تبری نمودی ندارد نمودش برای شما چیست کجای مسلک شما تبری قرار دارد ابوراجح حمامی ها را هم تکفیر کنید برادر تمام بشود بدانیم کجای تشیع ایستاده اید قبل از انقلاب مردم عمرکشان را در خیابانهای شهر به جشن می پرداختند خون از دماغ یک شیعه هم توی منطقه نمی آمد ولی چرا حالا شیعیان را به خاطر توسل و شفاعت و مهر و وضو و تمام اعتقاداتش سر می برند حتما می خواهی بگویی اینها وهابی هستند تو که استدلالی هستی بفرما قرن چهار و پنج دوران شیخ مفید رحمت الله علیه وهابیت کجا بود که ده هزار زن و مرد شیعه را به جرم رافضی بودن در بغداد به آتش کشیدند به خانه مرحوم شیخ طوسی حمله کردند و به آتش کشیدند سالها قبل از تولد ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب اگر یادم باشد مسجد براثا را به آتش کشیدند شما خوابید یا همانطور که حضرت آیت الله وحید خراسانی فرمودند بی سواد هستید.حضرت آیت الله بروجردی رحمت الله علیه هم اصطلاح تقریب مذاهب را بیان فرمودند نه وحدت که اصلا امکانپذیر نیست البته ایشان با همین یک جمله فتوای پذیرش فقه جعفری جزو فرق اسلامی را از شیخ محمود شلتوت شیخ الازهر گرفتند اما تو و امثال تو با تفکر اخوانی خود هنوز نتوانسته اید نظر علمای الازهر را جلب کنید
    اما درباب استفاده جناب آیت الله وحید از الفاظ تند ایشان از مولای خود که بالاتر نیستند حضرت مهدی که سلام خدا بر او باد در تشرف مرحوم نمازی شاهرودی خدمتشان آل سعود را کلب بن کلب خطاب نمودند پس پیروی ایشان از مولای خود را نمی توان خرده گرفت
    اما در عجبم از خباثت این یهود و انگلیس و آمریکا واقعا قداست مرجعیت شیعه و روحانیت شیعه را بوسیله گروهی همچون تو با نام تشیع و قدرتی که دارید و در لباس روحانیت چقدر راحت لکه دار و در جامعه اسلام و تشیع از اعتبار ساقط کرد واقعا اینکه هر چیزی را با جنس خودش می توان نابود کرد گزافه نیست
    قحطی است در این شهر بلا آب تویی تو
    خوابند همه خسته بی تاب تویی تو
    هر گوهر شب تاب که جستم بدلی بود
    نایاب تویی اصل تویی ناب تویی تو

  37. اقای آزاد پژوه فقط یه سوال دارم:
    آیا امثال این نقد شما باعث تضعیف و تخریب اصل مرجعیت یا مرجعیت این فرد خاص میشود یا خیر؟
    اگر جواب مثبت است باید اذعان به اشتباه خودتان بکنید
    اگر جواب منفی است چرا یک نقد از شما یا دیگران در سایت های غیر فیلتری نسبت به سخنان رهبری نمیبینیم؟

  38. علی تبریزی مطلق

    بسم الله الرحمن الرحیم
    شکی نیست در وادی بحث علمی طلبگی ودرون دایره درس و بحث’ مناقشه طلاب جوان با اساتید بزرگ مطلوب و مقبول و مفید است اما نشر این دست مطالب نقداندود در فضای مجازی و مخاطب قرار دادن عموم مردم قطعا خروج از وادی کسب علم بوده و به وضوح کاشف اهداف و اغراض دیگر نگارنده می باشد.

    همه مشتغلین در وادی حوزه های علمیه میدانند که تسرع برخی نوقبایان در اظهار مخالفت با بزرگان دین برای تقرب به مخالفین آنان و نقد شتاب زده اساتید به نام برای تغذیه توهم پیشرفت و اظهار توانمندی علمی برای عموم مردم’ نسبت به کسانی که از عقده های خود کم بینی رنج برده و در وادی علم و فضل علی الدوام احساس خسران می کنند یک روش قدیمی رایج بین افراد غیر موفق است.

  39. استفاده کردیم…

  40. کلب الحیدر علیه السلام

    الحمد لله رب العالمین که هنوز حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی -حفظه الله تعالی- در قید حیات هستند و با بیان طوفانی خود، امثال شما را بر باد می دهند و مردم را آگاه می سازند تا نتوانید هر دروغی را با عنوان عقاید شیعه به مردم منتقل کنید. جانم فدای مرجعی که تمام ادعاهای شما را با یک کلمه در هم می پیچد. به قول آن مرجع بزرگ -روحی له الفداء- : “مرد باشید!!!”

  41. سلام
    خدا را شکر این جماعت تکفیری به ظاهر شیعه بازهم باطن خودشونا در مخالفت با تعقل و نقد نشون دادن که بازهم پاسخ نقد را با توهین و تهمت میدهند و کمی زحمت تفکر به خود نمی دهند.
    شما میگید حرف مسائلی غلطه باشه اشکالی نداره ولی چرا جواب منطقی به حرفش نمی دهید و فقط فحش و ناسزا نثارش میکنید.
    دقیقا روشتون مانند وهابیا و تکفیریهاست که وقتی حرف حساب ندارن توهین و تهدید میکنند.
    خواهشا کمی دست از تقلید کورکورانه بردارید.

  42. قابل توجه وحدتی ها
    منقول از اقای معاونیان:
    بيست و چند سال قبل در مشهد براي جمعي از طالبان مباحثي در امامت داشتم و بر حسب ارداتي كه به علامه اميني مي ورزيدم ؛ شرط كرده بودم كه در جمع كلاس بايد نوار صوتي ده منبر مرحوم علامه را كه در مدرسه نواب مشهد به دعوت مرجع والاقدر اية الله حاج اقاهادي ميلاني افاضه فرموده بود-،دوستان دقيق بشنوند .
    اين كار بس بركات داشت و توفيق افرين و معرفت افزا بود .
    بياد دارم كه در اخرين منبر از ان دهه كه بسيار مجلس پر شور و با جلالت و پر جمعيت و با عطمتي بوده اقاي اميني اين قهرمان دفاع از امير و غدير ، سخت مي نالد و مي خروشد و بسيار رنجيده و گله اي شديد اغاز مي كند : چرا كه شنيده فرد معممي گفته كه اقاي اميني با نوشتن الغدير تقرقه اندازي مي كند و نيز اضافه بهتان هم زده كه :
    بله انگليس پول ميدهد كه كتابي مثل الغدير بنويسند تا بين شيعه و سني تفرقه ايجاد كنند !!!!!
    فرياد علامه اميني كنار قبر امام رضا به عرش رسيده و ناله ي ان كم نظير عالم مرزبان و غيور را دراورده است . انا لله و انا اليه راجعون !

  43. سلام
    اولا ابنکه گفته میشه نقد رو باید یک نفر همرتبه بگه،یک حرف غلطی هست،برای کساییکه نمیخان نقد رو بشنون.
    حضرت فرمود به گفته نگاه کن،نه به گوینده
    حال این حرف یا نقد از هرکس میخاد باشه،حتی ی بچه.
    ثانبا، شمِ سیاسی داشتن از اوجبِ واجباته.که باعث میشه حرفی رو که میخای بزنی بسنجی چه زمانی بزنی
    درست زمانیکه اقای مکارم در حال تدارک اجلاسیه ست!!!
    هیچ احدی نگفته علی ع و ابوبکر در جا جمع میشوند،نور و ظلمت در یکجا جمع میشن!! بلکه این وحدت همون،تقیه ست،که اسمش عوض شده.
    اینکه همه ی دنیا علیه شیعه شده،حداقل همین سنی های داخل کمتر سنگ بپرونن.
    در کنار این وحدت،این همه استدلال در حقانیت شیعه میشه، نمیبینید؟؟؟
    شبکه ای مه اقای مکارم راه انداخته نمیبینید؟؟؟؟در این زمینه اقای وحید چه کرده؟؟؟

  44. بسم الله الرحمن الرحیم
    با سلام.گمان میرود که اگر اهل سنت نسبت به این مطلب که شما در مورد سخنان آیت الله وحید در سایت قرار دادید، حساس شوند چه بسا تبعاتی در پی داشته باشد که هیچ گاه قابل جبران نخواهد بود.لذا با تشکر از نگرانی شما از سخنان آیت الله وحید،خواهشمند است این مطلب را برای جلوگیری از به خطر افتادن امنیت ملی و و حدت شیعه و سنی از سایت خود بردارید.
    با تشکر

    • سلام علیکم،
      وجه حساسیت اهل سنت را نسبت به مطلب بنده متوجه نشدم،بله اهل سنت نسبت به سخنان آقای خراسانی حساس بوده و طبق گزارش بعضی از دوستان این سخنان تاکنون نیز تبعات فراوانی داشته است. متأسفانه سخنان اخیر جناب آیت الله وحید خراسانی به سرعت به زبان‌های مختلف ترجمه شده و فیلم و صوت آن نیز در سایت‌های متعدد همچون یوتیوب منعکس شده است،در لندن نیز یاسر حبیب مانور خاصی را بر روی آن آغاز نموده تا فعالیت‌های خویش را توجیه نماید و آن را تاییدی برای خود قرار دهد، از این رو به نظر حقیر نقدی که در اینجا منعکس شده نه تنها امنیت ملی و و حدت شیعه و سنی را به خطر نمی اندازد بلکه راهکاری برای مقابله با این اقدامات تفرقه‌افکنانه است.

  45. سلام عليكم و خسته نباشيد فرزندان محمد وعلي صلوات الله عليهما وآلهما.
    شكى نيست كه دل آقامون ولى الله الأعظم روحى له الفدا از رفتارهامون و فحاشى ها مون پر از خونه، چرا كه روايت در اين امر صراحت داره ليس المؤمن بطعان ولا لعان ولا فاحش ولا بذيء. جناب آقاى مسائلى عزيز نظرى رو بيان كردند و نكاتى را مطرح، ميتوان با ايشان مخالفت كرد و مطالبشان را رد كرد بدون اينكه به خودش متعرض شد و مسأله را از بعد علمى خود خارج و به خصومت هاى شخصى متحول نمود.
    يكمسأله هم بسيار خطرناك است كه دارد صورت ميگيرد ميان طلاب اينست كه سخن مراجع عظام تقليد را نبايد تشريح و تحليل و رد كرد، اين يكنوعيست غلو ميباشد. تنها كسى كه رد كلام او كفر است معصوم عليه السلام ميباشد، و هر كه غير معصوم باشد بايد حرف هاى او محل تفحص و ارزشيابى واقع گردد.
    آيت ا… شيخ وحيد حفطه ا… تعالى بى شك و ترديد از علماى بارز و برجسته جهان اسلام هستند و از مفاخر حوزه علميه قم در فقه و اصول ميباشند، و احترام به ايشان احترام به حوزه علميه و تحقير به ايشان تحقير به حوزه علميه ميباشد، أما نقد كلام وى نه تحقير و نه اهانت است و آن هم با احترام كامل كه آقاى مسائلى رعايت كردند.
    مبحثى است كه مطرح است نه از فقه و نه از اصول است، بلكه از مباحث روشن اعتقاديست كه همه مون بلكه حتى غير طلاب در آن فهم و نظر دارند، پس به اينكه ناقد همسطح يا بالاتر از منقود عليه باشد نبايد تكيه كرد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*